معرفی محله گابنه در لاهیجان

  • ملک مانا توسط ملک مانا

نام لاهیجان ریشه در ویژگی اقتصادی آن دارد. به گونه ای که واژه لاهیجان، عربی شده لاهیگان است که به معنی مکان یا شهر بافندگان یا ابریشم بافان است. در نتیجه لاهیجان به معنای ابریشم و مکان ابریشم است. در دل این شهر محله ای قدیمی بنام گابنه برمیخوریم که در جنوب غربی لاهیجان واقع است. با قدم زدن در محله قدیمی گابنه میتوان کوچه های تنگ و باریک و سنگ فرش شده. بهمراه خانه های بسیار قدیمی با دیوار های آجری بلند، درب های چوبی و سقفهای سفالی را مشاهده کرد. از خصوصیات بارز بناهای قدیمی گیلان میباشد که ترکیبی بسیار زیبا و خاص را پدید آورده اند.

به گفته میرزا حسین فراهانی، این محله مشتمل بر 175 باب خانه و 1280 نفر جمعیت دارد. شایان ذکر است بقعه متبرکه آقا پیرعلی و آقا میر ابراهیم و مسجد اکبریه نیز در این محله است. مسجد اکبریه یکی از مشهور ترین مساجد استان گیلان و از بناهای مهم لاهیجان است. این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار ایجاد شده است که در قسمت شمال شرقی مسجد، مناره زیبایی با بدنه آجری و 18 متر ارتفاع جای گرفته است.

یکی دیگر از ویژگی های این محله وجود بازار چه ای با بافت قدیمی است که پس از بازار اصلی لاهیجان در مرکز شهر از اعتبار بالایی برخوردار است. زیرا در آن انواع مایحتاج مردم در مغازه هایی که عمدتا بافت قدیم خود را حفط کرده اند عرضه میشود. اگر قصد خرید آپارتمان های لوکس و ویلا در لاهیجان، این شهر زیبا در استان گیلان را دارید، با کارشناسان ملک مانا در ارتباط باشید.

مقایسه ملک ها

مقايسه كردن