شرایط خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

  • ملک مانا توسط ملک مانا
شرایط خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

شرایط خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

برای اینکه از مزیت‌های اقامت در ترکیه و حق شهروندی این کشور برخوردار شوید، لازم است. مشکلات خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی را بشناسیم. برخی از این محدودیت‌ها به شرایط خرید خانه در ترکیه مربوط میشوند. خارجی‌هایی که به دنبال دریافت شهروندی در کشور ترکیه هستند باید حداقل 250.000 دلار برای خرید ملک پرداخت کنند. این مبلغ میتواند صرف خرید چند ملک جداگانه شود. یعنی اجباری در خرید یک آپارتمان واحد به ارزش 250.000 دلار وجود ندارد. به این صورت که شخص میتواند حتی چند خانه در شهرهای مختلف ترکیه خریداری کند. در نهایت ارزش تمامی این املاک باید حداقل برابر با 250.000 دلار باشد.

از جمله موارد محدودیت و مشکلات خرید ملک در ترکیه زمانی است که ارزش ملک از مبلغ مذکور کمتر باشد. در این صورت اجازه‌ی اقامت به صورت یکساله صادر می‌شود. خریدار بعد از پایان 1 سال می‌تواند برای تمدید مدت زمان اقامت خود اقدام کند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم شخص بعد از 5 سال برای می‌تواند درخواست دریافت شهروندی را به اداره‌ی مهاجرت ترکیه تقدیم کند.

همچنین خریدار تنها اجازه دارد تا سقف 30 هکتار از اراضی ترکیه را خریداری کند. یا اگر در منطقه‌ای برای خرید اقدام می‌کند، نباید متراژ ملک بیش از 10٪ منطقه باشد. اتفاقا امکان خرید اقساطی برای شهروندان خارجی فراهم شده. اما این خرید اقساطی شامل خانه‌هایی که از قبل وام دریافت کرد‌ه‌اند نمی‌شود. در واقع سند ملک مورد نظر نباید در رهن هیچ بانکی باشد. برای افزایش امنیت معامله حتما باید سند تاپو در دفتر نوتر به امضا برسد.

محدودیت‌های قانونی خرید ملک در ترکیه

در بین عواملی که منجر به محدودیت و مشکلات خرید ملک در ترکیه می‌شوند می‌توان به قوانین خرید و فروش یا قوانین امنیتی این کشور اشاره کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مشکلات خرید ملک در ترکیه در برخی اراضی

اتباع خارجی اجازه‌ی خرید ملک در مناطقی که دارای موقعیت نظامی یا امنیتی هستند را ندارند. بنابراین قبل از اقدام برای خریدِ ملک حتما موقعیت آن‌را چک کنید.

خرید زمین بدون سازه

در ترکیه اتباع خارجی قادر خواهند بود برای خرید زمین اقدام کنند. تنها یک شرط پیش روی آن‌ها قرار داده می‌شود. برای ساخت و ساز بنا در زمین تنها دو سال زمان دارند. این مدت شامل حق بهره‌مندی از اقامت و شهروندی ترکیه نیز می‌شود.

مشکلات خرید ملک در ترکیه برای اتباع ایرانی

تنها شهروندان کشورهایی اجازه‌ی خرید ملک در ترکیه را دارند که متقابلا این اجازه را برای شهروندان ترکیه در نظر گرفته باشند. از این نظر مشکلات خرید ملک در ترکیه شامل شهروندان ایران نمی‌شود. اما در مقابل محدودیت‌های ویژه‌ای برای شهروندان ایرانی در نظر گرفته شده. ایرانی‌ها اجازه‌ی خرید خانه، زمین یا آپارتمان در استان‌های مرزی را ندارند. این استان‌ها شامل حکاری، وان، ایغدیر و آغری می‌شود که همجوار شهرهای مرزی ایران هستند. همچنین خرید زمین در مناطق روستایی ترکیه برای اتباع خارجی ممنوع می‌باشد.

محدودیت فروش ملک خریداری شده توسط اتباع خارجی

کسانی که برای دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک اقدام می‌کنند، به مدت 3 سال اجازه‌ی فروش ملک را نخواهند داشت. به نظر می‌رسد اعمال این محدودیت از سوی دولت ترکیه منطقی باشد. چرا که فرد با پرداخت مبلغ 250.000 دلار جهت خرید ملک در ترکیه همزمان هم صاحب خانه‌ای در این کشور می‌شود و هم در صورت تمایل می‌تواند حق شهروندی ترکیه را دریافت کند.
بر اساس قوانین ترکیه چنانچه شخصی زودتر از 5 سال بعد از خرید، تصمیم به فروش خانه داشته باشد باید مبلغی بعنوان مالیات بر سرمایه پرداخت کند. مالیات بر سرمایه 15٪ از سود فروش را شامل میشود. اما اگر پس از تصمیم به فروش ملک داشته باشید، سود سرمایه از شما دریافت نخواهد شد.

در مجموع محدودیت خرید ملک در ترکیه برای شهروندان ایرانی منوط به مناطق مرزی، نظامی و امنیتی می‌شود. همچنین باید به حداقل میزان سرمایه‌ی مورد نیاز و حداکثر وسعت ملک خریداری شده توجه کنید. به جز این موارد، منعی برای خرید خانه در ترکیه وجود ندارد و به راحتی می‌توانید از امتیازهایی مانند حق کار، تحصیل و شهروندی در ترکیه برخوردار شوید.

منبع: MTC Home

مقایسه ملک ها

مقايسه كردن