معرفی کامل و تور منطقه پارک شهر رشت

  • ملک مانا توسط ملک مانا

معرفی کامل و تور منطقه پارک شهر رشت : باغ محتشم رشت که به “پارک شهر” رشت نیز شهرت دارد، قدیمی ترین پارک موجود در این شهر زیباست. این پارک در خیابان حافظ در جنوب رشت و در مجاورت رودخانه زیبای گوهر رود واقع شده است. منطقه باغ محتشم، اصلی ترین پارک و تفرجگاه مردم رشت است که در دوران قاجاریه احداث گشته است.

پیشینه ساخت باغ محتشم رشت
قدمت این پارک را به سلسله قاجاریه و دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار نسبت میدهند. یکی از افراد ثروتمند و طراز اول ایران در دوران ناصرالدین شاه به نام اکبر خان بیگلربیگی (که در سال ۱۳۰۷ از دنیا رفت)که اجاره دار گمرکات شمال کشور بود، کمر به همت احداث این پارک بسته است. نهال های کوچکی که در آن زمان به دستور اکبر خان کاشته شدند، امروزه درختان تنومندی هستند که مجموعه پارک شهر رشت را تشکیل میدهند. در همان زمان، درون این باغ زیبا را معبرکشی کردند و یک عمارت تابستانی باشکوه بنام عمارت کلاه فرنگی هم در مرکز آن احداث کردند. تمامی اقدامات صورت گرفته در این باغ، زیر نظر شخص اکبر خان صورت گرفت.

پس از آن که اکبر خان بیگلر بیگی از دنیا رفت، این باغ و عمارت تابستانی درونش به تنها بازمانده او یعنی دخترش رسید. دختر اکبر خان با پسر عموی خود صادق خان اکبر محتشم الملک ازدواج کرده بود، به همین دلیل از آن پس این باغ را باغ محتشم نامیدند. با روی کار آمدن سلسله پهلوی و در دوران رضا خان، دولت این باغ را در ازای بدهی های مالیاتی گزاف تصرف کرد. از آن تاریخ به بعد این باغ به پارک شهر رشت که مورد استفاده عموم مردم بود، تبدیل شد.

این پارک در گذشته هایی دور، وسعت بسیار زیادی داشت، به طوری که اگر بدون راهنما در آن پای میگذاشتید، در آن گم میشدید. رفته رفته با گسترش شهر رشت، لزوم خیابان کشی های جدید بیش از پیش احساس شد، به همین دلیل از وسعت این پارک هم کاسته شد. پس از انقلاب اسلامی ایران هم یک شهر بازی و بنای استانداری گیلان در این پارک احداث شد که منجر به کوچکتر شدن فضای داخلی پارک گردیده است. قرار است تا در همان محل استانداری، کتابخانه ای بزرگ برای مردم شهر رشت احداث شود.

مقایسه ملک ها

مقايسه كردن